רוצים להיפרד מהשותף? – כך תצאו מהסכסוך עמו כשידכם על העליונה

כשוולינגטון התכונן לקרב ווטרלו מול נפוליאון, הוא מצא שיטה מעניינת שתתן לו יתרון על נפוליאון בקרב: בסריקות מוקדמות של שדה הקרב, שביצעו אנשיו, הוא גילה שישנם מקומות באזור הקרב שבהן האדמה מתייבשת יותר מהר מאשר במקומות אחרים שבהם האדמה נשארת לחה ובוצית במשך רוב שעות היום. לפיכך הציב וולינגטון את חילותיו במקום בו האדמה מתייבשת מהר, והשאיר את נפוליאון להתבוסס באיזור הבוצי של שדה הקרב. כך זכה וולינגטון ליתרון ראשון וחשוב באחד הקרבות הגדולים והחשובים בהיסטוריה עוד בטרם החל הקרב.

פרידה משותף היא תמיד דבר קשה. ממש כוולינגטון שותף שרוצה לצאת מסכסוך שותפים כשידו על העליונה צריך לערוך סריקות מוקדמות של השטח, במקרה זה – העסק המשותף, על מנת להעריך מהן נקודות התורפה האפשריות שאליהן יתומרן יריבו, ומהן נקודות החוזקה האסטרטגיות של העסק עליהן עליו להשתלט. לכל עסק ישנן נקודות מפתח שמי שיחזיק בהן, יחזיק בעסק כולו. הכנה מוקדמת לקראת הסכסוך עשויה להיות קריטית בקביעת תוצאותיו. הבעיה העיקרית היא כיצד לאבחן את אותן הנקודות האסטרטגיות של העסק. לאחר שנקודות אלו נחשפות, ההשתלטות עליהן היא קלה יחסית.

פרידה משותף היא תמיד קשה. התמונה לצורך דקורציה בלבד. לקוחה ממאגר פיקסביי

לפני שנפרדים משותף בודקים נקודות אסטרטגיות

כשאני מקבל תיק של סכסוך שותפים ורוצה לדעת מהן אותן נקודות אסטרטגיות שעליהן יש להשתלט – אני מנסה בראש וראשונה להבין את העסק שעליו ניטש הסכסוך. הבנת העסק לא נעשית בכלים משפטיים, דווקא, אלא בעיקר בכלים עסקיים ומסחריים. אני נוהג להשתמש במבחן הצופה מן הצד, דהיינו: מהו הדבר שאותו צופה מן הצד הכי מעריך או מעוניין בו בעסק? מבחן הצופה מן הצד מסתמך על האמרה הנפוצה ולפיה "אורח לרגע רואה כל פגע". אני משוכנע שזר מיטיב לאבחן את העסק טוב מבעליו, ויודע מהם הדברים שהכי חשובים בעסק.

בכל עסק ישנם צמתים שהשתלטות עליהם תוביל לשליטה בעסק: צמתים שכאלה יכולים להיות – לקוח אסטרטגי, או מנהל חשבונות שנאמן לשותף מסוים יותר מאשר לאחר, מוניטין של מוצר מסוים, חוזה שכירות של העסק או חלקו לטווחים ארוכים במיוחד, הפסדים בלתי מנוצלים לצורכי מס, לקוחות מגזריים שנאמנים לעסק ועוד כהנה וכהנה נקודות מפתח אסטרטגיות. חשוב לזהות את נקודות המפתח הללו כדי שניתן יהיה להשתלט עליהם. שותף שישלוט במפתחות של העסק יוכל לשמר בידיו את הבחירה האם ובאיזה מחיר ירכוש את חלקו של שותפו בעסק, או ימכור את שלו. מרגע ששותף כלשהו מחזיק בנקודות המפתח של העסק – הוא זה שיכתיב את ערכו של העסק, ואת מחיר חלקו או החלק של שותפו בעסק.

רוצים לקבל עדכונים שוטפים על פוסטים חדשים באסטרטגיה ומשפט? עשו לנו לייק.

לפני שנפרדים משותף מתייעצים

אם קשה להבין את העסק, חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע: עורכי דין, רואי חשבון וכלכלנים שיסייעו באבחון נקודות המפתח של העסק. לא רצוי ולא משתלם לגשת לטיפול בסכסוך מבלי להבין את מאפייניו המסחריים של העסק, משום שבלי זה יהיה קשה לטפל בסכסוך בצורה מיטבית. חשוב להדגיש כי אין בנמצא נוסחה משפטית או עסקית קבועה לסיום סכסוכים בין שותפים, למעט מספר שבלונות ידועות, דוגמת הוראות שנקבעו מראש בחוזה מייסדים למקרה של סכסוך, למשל – הוראות מצרנות למיניהן וכן שיטת הבמב"י (שעליה יורחב בפוסט נפרד). אני איני אוהב את שיטות המגירה האלה ואני מעדיף למצוא לסכסוך פתרון שיתבסס על שליטה בעמדות המפתח, שליטה שתוביל להפרדה בין השותפים בצורה מדויקת מבחינה כספית, כל כך מדויקת עד אשר אף אחד מהצדדים לא יוכל להתנגד לה.

רבתם עם השותף? אל תרוצו לבית המשפט

סכסוך בין שותפים סביב חלוקת דיבידנד

מאת: עו"ד ניר גולן

עורך דין מאז שנת 1996, עוסק בחברות, סכסוכי שותפים וייעוץ משפטי-אסטרטגי לעסקים ולעורכי דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *