השותף מעצבן אותכם? כך תמנעו מפירוק השותפות בתקופה של משבר כלכלי

שותפות בין אנשים מושפעת לרעה ממשבר בעסקים. לעניין זה כלל לא משנה אם זו שותפות ותיקה או חדשה. המתח בין השותפים עולה בתקופה שכזו. לפיכך, דברים שבעבר נחשבו כדברים של מה בכך עלולים להפוך למוקשים בדרך לניהול יחסי עבודה תקינים. כל עוד שהעסק מרוויח מוצאים שותפים את הדרך לחיות האחד עם השני בשלום, ואפילו במערכת יחסים טובה. אולם, ברגע שהעסק מתחיל להפסיד – החיכוכים מתחילים לצאת החוצה, והופכים בהדרגה למריבות גלויות. מריבות אלה סופו של דבר עלולות להרוס עסקים טובים.

מה עושים כדי שהמשבר הכלכלי לא יחסל את השותפות, ויאפשר לה לשרוד את התקופה הקשה?

בתקופה של משבר כלכלי עולה המתח בין השותפים. התמונה לצורך דקורציה. לקוחה ממאגר פיקסביי

שמרו על ההיגיון העסקי

שותפות בין אנשים בכלל, ובעולם העסקים בפרט עלול שתושפע מרגשות. רגש לא טוב לעסקים. הדבר הראשון ששותפים צריכים להקפיד עליו – הוא לשמור על ההגיון העסקי. פירוק שותפות בתקופה כזו עלול לחסל את העסק, וגם אם אחד השותפים ירכוש את חלקו של שותפו בעסק – יהיה לו קשה לתפעל את העסק ובמקביל לשלם כסף בעבור הרכישה. אם עליכם לפרק את השותפות, עדיף לעשות זאת כאשר המצב הכלכלי טוב, ולכל השותפים יש יותר סיכוי למצוא עסקים טובים אחרים לעסוק בהם. מרגע שהשותפים מבינים כי דווקא בתקופה שכזו חשוב להישאר מאוחדים בכל מחיר – ניתן למצוא פשרה בכל בעיה שמתעוררת.

אל תבצעו שינויים לא הכרחיים

הדבר השני שצריך לעשות הוא להקפיד שלא לבצע שינויים. כל עוד שהעסק מתנהל כתמול שלשום באותה מתכונת – אין כל סיבה למריבה ולשבירת כלים. ברגע שמישהו מהשותפים מציע שינוי, הוא מזמין בכך מאבק על עצם השינוי. ברגע שפורץ מאבק, לא משנה הסיבה שבגללה הוא פרץ, משום שכלל התסכולים והכעסים של השותפים עולים על פני השטח. לכן, גם אם אתה או את רוצים לעשות שינוי, וגם אם הוא שינוי חשוב שיעזור לעסק לשרוד – תחשבו שלוש פעמים האם זה זמן טוב להציע שינוי. אם אפשר לדחות את ההצעה – מה טוב. אם אתם חושבים שהשינוי הכרחי על מנת שהעסק ימשיך לפעול, תעברו לכלל הבא.

דברו על זה

הדבר השלישי שצריך לעשות בתקופת משבר הוא לשמור על תקשורת טובה עם שותפיכם. נכון שזה נשמע בדיוק כמו עצה לתחזוקה שוטפת של מערכת יחסים בין בני זוג. אלא שאין מה לעשות – הכללים הם אותם כללים בכל מערכת שבין בני אדם בין אם מדובר בשותפות בין בני זוג ובין אם מדובר בשותפות בין אנשים בעולם העסקי. כששמים את הדברים על השולחן בצורה גלויה – מנטרלים את החששות של הצד השני, ומגיעים למיצוי ויישום מהירים יותר של כל תוכנית פעולה. ככל שתרבו לדבר על הבעיות השוטפות בצורה פתוחה, כך יקטן הסיכוי לחיכוך בין השותפים. אם קשה לשותפים להידבר ביניהם בארבע עיניים, יש לעבור לכלל הבא.

מצאו מפשר שמקובל על כולכם

 אם אי אפשר להגיע לפתרון בארבע עיניים, תמצאו מישהו שמקובל על שניכם שיגשר על הפערים. אפשר לחפש חבר משותף שאינו בעל מניות / שותף בעסק, או סתם מישהו שמכיר את שני הצדדים. אם אין מישהו כזה – זה הזמן למצוא מגשר מקצועי. נשאר רק להחליט האם ההכשרה שלו צריכה להיות במשפטים או בפסיכולוגיה.

חפשו שותף חדש לעסק

אם העסק שלכם שווה משהו, יכול להיות שתוכלו למצוא שותף או שותפה חדשים שייכנסו לעסק. להכנסת אדם חדש לשותפות ישנו יתרון גדול, בעיקר בעסקים קטנים. אדם חדש יוצר דינמיקה חדשה. הוא מביא להתלהבות ולתחושת התחדשות בעסק, וכמובן – מביא עמו מזומנים או כוח עבודה נוסף. ישנם עסקים שהכנסת שותף חדש שיפרה את הדינמיקה ופתרה בעיות של מריבות בין השותפים הקיימים.

לא מצאתם מזור בטיפים אלה? ייתכן שהגיע הזמן לפרק את השותפות. לפני שעושים זאת ישנה עבודת הכנה רבה. ככל שתפרקו את העסק ביתר חשאיות ויסודיות – כך התוצאות יהיו טובות יותר.

המאמרים בבלוג מעניינים אותכם? הירשמו לקבלת ניוזלטר מהבלוג באמצעות מייל.

מאת: עו"ד ניר גולן

עורך דין מאז שנת 1996, עוסק בחברות, סכסוכי שותפים וייעוץ משפטי-אסטרטגי לעסקים ולעורכי דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *