עורך דין עצמאי – כך תגבה את הכספים שחייבים לך

המשבר הכלכלי שעומד בפתח מטריד, נכון? עכשיו זה הזמן שלנו, עורכי הדין עצמאיים, לחשוב איך גובים כספים שחייבים לנו, ומבטיחים לשמור בעזרתם על התזרים שלנו. אין מה לעשות, אבל עם הידרדרות מוסר התשלומים בישראל נשחקה גם הקלישאה הוותיקה שישנם שלושה אנשים שתמיד משלמים את מה שחייבים להם: הרופא, המאפיונר ועורך הדין. רבים מעורכי הדין ניצבים כיום בפני מצב שלקוח שקיבל מהם טיפול שדרש עבודה רבה אינו משלם את חובו, ומצפצף עליהם בצפצוף אחד ארוך. לא אחת מתלבטים עורכי הדין מה לעשות כשלקוחות לא משלמים, ועבורם נכתב פוסט זה.

עורך דין עצמאי - כך תגבה כספים שחייבים לך. בתמונה: עורכת דין עם פטיש ביד אחת וספר ביד השניה

מקדמה עבור הטיפול

ראשית, עד כמה שזה נשמע נדוש – הדרך הטובה ביותר להימנע ממצב שבו הלקוח אינו משלם היא לקחת כמה שיותר משכר הטרחה מראש. אז נכון שלא כל אחד יכול לשלם מראש, אבל בין מצב של אי תשלום מראש של כל שכר הטרחה למצב של אי תשלום מראש בכלל יש מרווח רב. במרווח הזה יש מקום למו"מ עם הלקוח, וחשוב לדרוש מקדמה בעבור הטיפול. לכל מי שלא נעים לבקש כסף מראש לפני שהעבודה בוצעה – כדאי להזכיר שיהיה לו הרבה פחות נעים כאשר יגיע מועד התשלום, והלקוח יתחיל לסנן אותו בסמארטפון החדש שלו.

הסכם שכר טרחה מדורג

הדרך הקלה ביותר לסגור הסכם שכר טרחה עם הלקוח היא לערוך הסכם של שורה וחצי שבו מוגדר הטיפול בצורה הרחבה ביותר כנגד סכום קבוע. בינינו, האם הייתם מסכימים לערוך הסכם כזה לו הייתם עושים אותו בעבור לקוח? מובן שלא. אבל כשמדובר בהסכם שלנו מול הלקוח אז אנחנו לא רוצים כל כך לריב, בעיקר כשהצד שכנגד שלנו, הוא הלקוח לעתיד, בלתי מיוצג בשלב זה, ועלול להפגע מהמניפולציות שעורכי הדין כל כך מיומנים בהם. מלבד זאת, עורכי דין רבים סבורים שהשוק כיום מוצף בעורכי דין, ואם לא יסתדרו עם הלקוח על פרטי ההסכם יאבדו אותו. מבחינתם עדיף שההסכם יהיה הכי פשוט, העיקר שהמקדמה תחמם את חשבון הבנק שלהם. הגיוני, לא? מסתבר שלא. הסכם שכר הטרחה הוא זה שיגדיר את מהות ההתקשרות עם עורך הדין בעתיד, ורצוי שתהיה בו תשובה טובה לשאלה מה קורה אם הלקוח לא משלם. לא בושה להגדיר מצב של חוסר תשלום כמצב שמאפשר להשתחרר מהייצוג.

עורכי דין עצמאיים צריכים לחשוב על בטוחות לשכר טרחתם

אם אתם עורכי דין, האם הייתם עורכים עסקת מכר כלשהי ללא בטוחות? התשובה נמצאת בגוף השאלה. אז למה כשאתם עורכים הסכם עבור עצמכם אין בו התייחסות לבטוחות? כאשר שכר הטרחה פרוס לתשלומים אפשר לקחת שיקים דחויים, וכאשר הוא מותנה באירועים עתידיים – ניתן לקחת ערבות או שטר ביטחון. פעם לשכת עורכי הדין לא אהבה שעורכי דין עושים דברים כאלה, אלא שלאור השינוי הדרמטי במוסר התשלומים של הלקוחות – יש להניח שגם ההתגמשות בנושא בוא תבוא. עם זאת, על עורך הדין לנהוג בזהירות יתרה בבטוחות ולא למהר לממש אותם אם ישנם דרכים טובות יותר לגבות את שכר הטרחה.

גם לעורכי דין עצמאיים מותר להיות נודניקים

כששוכחים לשלם לספק פרטי, סביר להניח שהוא "יתיישב לנו על הוריד" עד שיראה את כספו, כשמדובר בנו – זה כבר סיפור לגמרי אחר: עורכי דין לא אוהבים לרדוף אחר הלקוחות כדי לגבות את כספם. אלא שלעתים אין ברירה ועדיף לרדוף אחר הלקוח מאשר לתבוע אותו, או לחלופין לוותר על שכר הטרחה. אז נכון שלא צריך להתקשר אל הלקוח המשתמט פעמים בשעה, אבל זה יהיה בסדר גמור אם מדי כמה ימים יערוך עורך הדין שיחת טלפון לאותו לקוח משתמט ויברר מתי הוא צפוי לקבל את שכר טרחתו. אם לעורך הדין לא נעים לבזות עצמו ברדיפה אחר הלקוח  – שייתן למזכירתו לעשות את זה.

התפטרות מייצוג

לעיתים אין ברירה והדרך הטובה ביותר להימנע מעבודה בחינם היא פשוט להתפטר מייצוג. מומלץ שהתפטרות מייצוג לא תהיה האמצעי הראשון לנקוט בו, ושקודם ימוצו כל ההליכים האחרים לגביית שכר הטרחה. אבל אם מגיעים מים עד נפש, לגיטימי להתפטר. מיותר להזכיר שההתפטרות כפופה לשורה של כללים, שהחשוב ביניהם הוא שאין לעשותה באופן שייפגע בלקוח. כאשר מדובר בתיק ליטיגציה צריך לקבל את הסכמת בית המשפט להתפטרות, ורצוי שהבקשה לשחרור מייצוג תנוסח באופן שיגרום כמה שפחות נזק ללקוח. בעבר נהגו עורכי דין לטשטש את בקשת ההתפטרות באופן שלא ייאמר בה במפורש שהיא נעשית על רקע העדר תשלום, וזאת כדי לא לפגוע בעניינו של הלקוח. אולם כיום נוהגים עורכי דין לכתוב באופן מפורש שהם מתפטרים על רקע אי קבלת שכר טרחתם. מה לעשות, גם לעורכי דין מגיע שכר בעבור עבודתם.

לא רצוי להגיש תביעה לבד

לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות לעתים אין לעורך הדין ברירה אלא לנסות ולקבל את שכר טרחתו בסיוע של בית המשפט. עורכי דין רבים מכינים תביעה, מגישים אותה ומקווים שכך תיפתר הבעיה. אלא שלעתים קרובות הם מוצאים עצמם מכתתים רגליהם בבתי משפט בתור תובעים שמייצגים את עצמם. כל עורך דין מתחיל יודע שלאדם אסור לייצג את עצמו, צריך מישהו שיוכל לקחת קצת מרחק מן האירועים ולטפל בבעיה בקור רוח. לכן כדאי לשכור עורך דין אחר שיגיש את התביעה בשמכם. רק נקווה שעורך הדין שתיקחו לא קרא את הרשימה הזו, ולא ייקח ממכם בטוחות.

עורכי דין יקרים, חשוב לזכור, הזמנים השתנו וכיום אין כל ודאות שתקבלו את שכר הטרחה שלכם במועד, או שתקבלו אותו בכלל. לכן חשוב להגן על עצמכם, ולדאוג שעבודתכם לא תהיה לחינם. תשדלו לגבות את כספיכם בצורה מכובדת, מבלי להיגרר להתנהגות תוקפנית, וכחנית ולא יאה, כי גם כאשר חייבים לכם כסף אתם עדיין בגדר עורכי דין. עם זאת, אל תוותרו על מה שמגיע לכם, שהרי אחרי ככלות הכל עבדתם קשה בשביל הכסף הזה.

מאת: עו"ד ניר גולן

עורך דין מאז שנת 1996, עוסק בחברות, סכסוכי שותפים וייעוץ משפטי-אסטרטגי לעסקים ולעורכי דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *