כיצד תבחרו את שותפיכם – חלק א'

האם לפתוח עסק עם שותפים?

להקים עסק לבד זו משימה קשה: תמיד בעייתי להשיג את המימון, את הפנאי, את הידע ואת הלקוחות שנדרשים כדי להפוך רעיון שצץ בראש לעסק בר קיימא. אין פלא שרבים מעדיפים לפתוח עסק ביחד עם שותפים, כדי ליהנות מהיתרונות של עבודת צוות, ושל חלוקה בנטל, במימון ובאחריות. אלא שלעתים קרובות עולה השותפות על שרטון, היחסים בין השותפים נעכרים, ופורצות מריבות שמפרנסות היטב עורכי דין, רואי חשבון ויועצים עסקיים למיניהם. ניסיון החיים מלמד אותנו שחלק גדול ממריבות השותפים ניתן היה למנוע מראש על ידי כך שמלכתחילה היו נבחרים השותפים הנכונים לנו, במקום שותפים שצפויים איתם בעיות.

ברור שאילו היינו יודעים מראש כיצד לבחור את השותפים המתאימים לנו היה סיכוי רב למנוע את המריבות בתוך השותפות, אך כיצד נדע האם שותף פוטנציאלי מתאים לנו? כדי להקל עליכם לבחור בשותפים נכונים ריכזנו כאן מספר טיפים שיעזרו לכם לבחור את השותף או השותפה שיקימו עסק או ייכנסו לעסק קיים יחד איתכם, וילוו אותכם בהמשך בניהול העסק.

כיצד לבחור את השותף? בתמונה: שתי ידיים משלימות חלקים של פאזל. התמונה לצורך קישוט בלבד. מתוך מאגר פיקסביי

בחרו אדם שהתמחותו שונה משלכם

שותפות אמורה לתת לכם ערך מוסף. אם השותפים הפוטנציאליים דומים לכם בכישרונותיהם וביכולותיהם – אין הם תורמים לשותפות ערך מוסף. כך למשל, אם אתם אנשי ארגון מעולים, אך אינכם טובים בגיוס לקוחות, כדאי לכם להתחבר עם אנשים שיודעים לגייס לקוחות. באופן זה, כל אחד מכם יעסוק בתחום אחר ולא יפריע לשני.

לעיתים שותף נכנס לעסק כמשקיע פיננסי בלבד. הדבר לא מומלץ. פעמים רבות סוג זה של שותפות נדון לכישלון. הסיבות לכך רבות ונושא לפוסט נפרד. זכרו שמשקיע שמזרים כסף בעת שאתם היחידים שעובדים בו ימשוך רווחים מעתה ועד עולם. אתם לבדכם תוסיפו להזיע.

בררו את מצבם הכלכלי של שותפיכם טרם כניסתם לעסק

כלל ברור הוא שלא כדאי להיכנס לשותפות עם אדם שמצבו הכלכלי שונה מאוד משלכם, משום שבמקרה כזה אתם צפויים למריבות אין סופיות איתו על עתיד העסק. כך למשל – ייתכן שתרצו להרחיב את העסק ולשם כך תזדקקו לאשראי. ברור שלא תרצו להזרים כסף פרטי משלכם לעסק אם שותפיכם אינם משתתפים איתכם בהזרמת הכספים.

היבט נוסף שיש לכלל זה קשור לערבויות בבנקים. אם לכם יש רכוש ולשותפיכם לא – הרי במקרה שהעסק לא יוכל להחזיר את ההלוואות שלקח ידרוש הבנק ממכם להחזיר את הכסף. לבנק אין שום סיבה להתאמץ ולגבות כסף משותפיכם שלהם אין רכוש. אתם במקרה זה "הכיס העמוק" ואף שמשכתם רווחים בדיוק כמו שאר השותפים – הרי שאתם לבדכם תאלצו להחזיר את החובות שצבר העסק.

בדקו את הכימיה עם השותף

כימיה טובה בין השותפים היא אחד השיקולים המרכזים שצריכים להנחות אותכם בבחירת שותף. אם אין כימיה טובה, הרי שאתם צפויים להיקלע לסכסוכים, מריבות, ואפילו לסתם הרגשה רעה בכל פעם שאתם מגיעים לעסק. עד כמה שכלל זה הוא טריוויאלי, תתפלאו כמה אנשים מתעלמים מהעדר כימיה עם שותפים פוטנציאליים ונכנסים עמם לשותפות, למרות שהבעיות צצות לעיתים כבר מהרגע הראשון.

מומלץ לבדוק את הכימיה עם השותפים לעומק עוד בטרם ההתקשרות עמם. דרך טובה לעשות זאת היא להסיט את השיחות ביניכם מנושאים שקשורים לעסק העתידי לנושאים של יום-יום. אם תמצאו נושאי שיחה משותפים מחוץ למסגרת העסקית – יש סיכוי שיהיה קל יותר להסתדר עם שותפיכם בהמשך. דרך טובה לגלות מהי הכימיה בין השותפים היא להזמין אותם לבילוי משותף עם בני או בנות זוגם. כאשר יושבים ברביעייה, תאלצו לנהל שיחה על נושאים שונים ולא רק על העסק. כך תוכלו ללמוד האם אתם נהנים מהחברה של שותפיכם הפוטנציאלים, והאם אתם "באותו הראש".

בררו מיהם החברים של השותפים שלכם שתחומי עיסוקם קרובים לאלה שלכם

תתפלאו לשמוע, אבל קרוב לוודאי שבמקרה של מריבה עם שותפיכם יצוצו לפתע חברים שלהם, שבאופן מפתיע דומים לכם בתחומי התמחותם ועיסוקם. חברים אלה ינסו פעמים רבות לרכוש את חלקכם בעסק בנזיד עדשים, על מנת להיכנס במקומכם.

לעתים השותפים הפוטנציאלים שלכם מגיעים אליכם אחרי שהציעו לחברים שלהם לפתוח עסק יחד איתם. בשלב שבו קיים רק רעיון קשה להשיג שותפים. לכן, ייתכן שאותם חברים לא ירצו להיכנס לעסק יחד עם השותף שלכם. אבל אחרי שהעסק כבר צבר תאוצה, רווחים ולקוחות, עשויים אותם חברים להצטער על כך שלא נכנסו לעסק מלכתחילה. עתה הם עלולים לנסות להיכנס אליו במקומכם.

לכן כדאי לברר מראש מיהם החברים של שותפיכם הפוטנציאלים שלהם ערך מוסף דומה לשלכם. כדאי לברר מדוע השותף או השותפה עושים את העסק איתכם ולא עם אותם חברים. לפעמים התשובות יהיו כאלו שתבינו שעדיף להתרחק מהשותפות הנרקמת.

בררו את ההיסטוריה העסקית של השותף הפוטנציאלי

פעמים רבות שותף חדש מגיע לעסק כשהעסק זקוק להשקעה מיידית. כאשר מגיע מישהו עם כסף זמין – לאיש אין זמן וסבלנות לגלות מיהו בעצם אותו שותף. גם כאשר מוקמת שותפת חדשה פעמים רבות לא נבדקת ההיסטוריה של השותף החדש. הדבר קורה בשל להיטות להקים את העסק. "לצאת לדרך" כמה שיותר מהר.

אלא שההיסטוריה של השותף שלכם היא מאוד רלוונטית גם לגביכם. חשוב לדעת מראש אם השותף הינו נוכל סדרתי. אולי הוא סתם איש עסקים שמתנהג בברוטליות עסקית כלפי שותפיו? אולי הוא רוכש עסקים ומחסל אותם? או שהוא חובב מאבקי שליטה יתר על המידה? אולי סכסוכים אלה תמיד מסתיימים בכך ששותפיו מודחים מהעסק מבלי לקבל מאום בעבור חלקם?

בדיקת הרקע של השותף הפוטנציאלי עשויה לחסוך ממכם נזקים ניכרים ועוגמת נפש בעתיד. כיום קל לאסוף מידע על אדם. ישנם מגוון של אמצעים לעשות זאת, כשהפשוט ביניהם הוא חיפוש בגוגל. האמצעים היותר מתוחכמים הינם באמצעות איסוף מידע שיטתי ממאגרים ממשלתיים ופרטיים העומדים לרשות הציבור. שיחות עם גורמים בענף שבו עוסק השותף הפוטנציאלי עשויים גם הם לסייע לאסוף עליו מידע. מידע זה יעזור לקבל החלטה מושכלת האם להיכנס לשותפות עם אותו אדם. למרבה הצער, רק כאשר יחסי השותפים מתקלקלים – נזכרים אנשים לבדוק מידע על השותף. אולם, עתה המידע כבר לא כל כך רלבנטי עבורם.

אלו חלק מהטיפים שיכולים לשפר את הסיכוי למצוא שותפים המתאימים לכם. בחלק ההמשך של הרשימה יפורטו טיפים נוספים שיסייעו בשלב שבין מציאת השותף ועד להתקשרות עמו.

מאת: עו"ד ניר גולן

עורך דין מאז שנת 1996, עוסק בחברות, סכסוכי שותפים וייעוץ משפטי-אסטרטגי לעסקים ולעורכי דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *