האסטרטגיה המומלצת בהכנת הסכם מייסדים

מהו הסכם מייסדים? זו השאלה שבה נדון בפוסט זה, וננסה להסביר מהו ההסכם ומהם היתרונות בהכנת הסכם שכזה.

לפני מספר שנים הגיעו אלי חבר'ה צעירים שעמדו להקים עסק חדש. הם היו נלהבים מאוד, ניכר היה בהם כי מדובר בחברים טובים, מאז ילדותם. הם פנו אלי על מנת להקים חברה והתייעצו עמי האם יש צורך בהסכם מייסדים. המלצתי להם בחום לעשות ביניהם הסכם מייסדים. הם שמעו אותי בנימוס, הנהנו בראשם, אך בסופו של דבר החליטו שלא לערוך הסכם שכזה. לימים פגשתי את אחד מהם בדרך מקרה, הוא שמח לראות אותי, אולם כשהתעניינתי בנעשה בעסק, סיפר לי כי השותפים נמצאים כיום בסכסוך קשה, הגיעו הדברים עד כדי כך שחלקם כבר שכרו שירותיהם של עורכי דין. הם לא הצליחו להגיע ביניהם להסכמה כיצד לפרק את השותפות שעשו ביניהם במסגרת של חברה, ואת נכסיה. הוא ציין בצער שחבל שלא ערכו בשעתו הסכם מייסדים שהיה מקל על הפירוד.

ציור של חוזה ועליו מונחת עט. הציור לצורך קישוט בלבד.

מהו הסכם מייסדים?

זהו הסכם שמקימי החברה/ השותפות/ העסק כורתים ביניהם שמסדיר את מערכת היחסים ביניהם. הסכם שכזה קובע הוראות כיצד יתחלקו ביניהם נכסי העסק ואם זה חברה כיצד יתחלקו ביניהם המניות, כיצד יכריעו בסוגיות העומדות על הפרק, כיצד יתחלקו הנכסים במקרה של פירוק וכיוב'. בהסכם כזה נהוג לכלול דברים שונים, ובהם: אופן חלוקת מניות, אופן ניהול החברה, חלוקת מימון, חלוקת תפקידים בין המייסדים, חלוקת משכורות, אימתי יחולקו דיבידנדים, הוראות לעניין פירוק, הוראות לעניין מימון נוסף כאשר ייתם המימון שנקצב עם הקמת העסק, וכיוב'.

היתרון בהכנת הסכם בין שותפים

היתרון בהכנת הסכם מייסדים הוא מניעת סכסוכים עתידיים על ניהול העסק או על פירוקו, אם יהיה בכך צורך. כאשר מקימים עסק, היחסים בין השותפים מצוינים. זה הזמן לשים את "הכל על השולחן", ולדון בקשיים שיכולים להיווצר בעתיד. עדיף לעשות את הדברים האלה כל עוד שהיחסים בין השותפים טובים ואפשר להגיע להסכמות. קשה יותר להשיג הסכמות לאחר שהשותפים כבר מסוכסכים.

מאת: עו"ד ניר גולן

עורך דין מאז שנת 1996, עוסק בחברות, סכסוכי שותפים וייעוץ משפטי-אסטרטגי לעסקים ולעורכי דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *