כך תבנו אסטרטגיה מנצחת לתיק בית משפט אזרחי

אסטרטגיה מנצחת תיקים בבית המשפט.

חרף מה שרוב האנשים חושבים בבית משפט לא מנצחים רק על ידי שכנוע השופט לפסוק לטובת הלקוח שלכם, אלא גם ובעיקר באמצעות תכנון וביצוע של אסטרטגיה משפטית נכונה. אם הקייס שלכם מורכב, אז גם אם תהיו בטוחים בצדקת הטענות שלכם, וגם אם תהיה לכם פסיקה מצויינת שתומכת אחד לאחד במה שאתם טוענים, אף אז יש סיכוי טוב שתפסידו אם לא תהיה לכם תוכנית סדורה מה לעשות בתיק.

למרות זאת, רוב עורכי הדין הולכים לבית המשפט ללא תוכנית פעולה מסודרת, והם מוצאים את עצמם נגררים לתגובות אחר פעולות שנוקט הצד השני.

גם כשהלקוח מבקש מעורכי הדין הללו לתכנן את פעולותיהם מראש, פעמים רבות התשובה שלהם היא "נראה מה יהיה בדיון" או "נראה מה תהיה עמדת השופט" "מה ייעשה הצד שכנגד" וכיוב'.

אלו אינן תשובות טובות, אלא סימן לתיק בית משפט שאינו מנוהל כהלכה.

אסטרטגיה מנצחת תיקים. בתמונה: כלי שחמט. התמונה מתוך מאגר פיקסביי.

ניהול תיק אזרחי בבית משפט ללא אסטרטגיה קבועה מראש כמוהו כירייה באפלה. לעולם אינכם יודעים מראש האם תפגעו במטרה, ורק בדיעבד יסתבר לכם האם קלעתם למה שרציתם. ניהול תיק ללא אסטרטגיה מסודרת הוא סיכון מקצועי שיכול להוביל בסופו של יום להפסד בתיק.

תקנות סדר הדין האזרחי קובעות תבנית פעולה דיי סטנדרטית לניהול תיקים. כך למשל, תביעה כספית בסדר דין רגיל פועלת בצורה הבאה:

  • כתב תביעה
  • כתב הגנה
  • כתב תשובה
  • הליכים מקדמיים כלליים (בקשות ביניים, גילוי מסמכים, שאלונים, פרטים נוספים).
  • הליכים מקדמיים פרטניים – תצהירי עדות ראשית
  • ניהול שלב הראיות
  • סיכומים
  • פסק דין

עורכי דין רבים חושבים שהאסטרטגיה שלהם היא לעבור את שלבי ההליך כפי שנקבעו בתקנות ולהמתין לפסק דין או להתפשר בדרך. אך זו אינה אסטרטגיה, אלא הגררות לפורמט שקובעות התקנות מבלי להפעיל שיקול דעת בדרך. במסגרת שלבי ההליך ישנם המון פעולות שניתן לעשות שיגבירו את הסיכוי להשיג את היעד שקבעתם לעצמכם כשלקחתם את התיק.

כששואלים עורכי דין מהי האסטרטגיה שהם נוקטים בתיק מסויים הרבה פעמים תהיה התשובה שלהם: "לזכות בתיק".

למרות שכולנו רוצים לזכות בתיק, הרי שזכייה בתיקים היא אינה אסטרטגיה. זכייה בתיק היא יעד. ואם כבר הגדרת לעצמכם את הזכייה בתיק כיעד שיש לשאוף אליו – תצטרכו לתכנן אסטרטגיה טובה שבאמצעותה תזכו ביעד הזה. ההבדל בין "יעד" לבין "אסטרטגיה" הינו שיעד הינו מטרה שמוגדרת מראש שאליה שואפים להגיע. אסטרטגיה היא תוכנית הפעולה להשגת אותו יעד.

מאת: עו"ד ניר גולן

עורך דין מאז שנת 1996, עוסק בחברות, סכסוכי שותפים וייעוץ משפטי-אסטרטגי לעסקים ולעורכי דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *