תספורת (של אגרת חוב)

תספורת של אגרת חוב הינה מקרה פרטי של הסדר נושים. פירושה הוא שהחברה שלוותה כסף באמצעות אגרת חוב לא תוכל להחזיר את כל החוב, אלא רק חלק ממנו. החברה הלווה עושה "תספורת" לחוב, במקום לקבל את כל הכסף חזרה הנושים יקבלו רק חלק ממנו. התספורת נעשית כאשר החברה הלווה אינה יכולה להחזיר את החוב בגלל שאין לה מספיק כסף להחזיר אותו. במקום להחזיר את כל החוב היא תחזיר רק חלק ממנו.

אגרת חוב היא נייר סחיר שמבטא הלוואה שניתנה. חברה שזקוקה לכסף יכולה לגייס אותו על ידי מכירת מניות בחברה (המבטאות חלק מהבעלות בה) או על ידי כך שתקח הלוואה. בדרך כלל הלוואות לוקחים מבנקים, אלא שחברות גדולות יעדיפו, פעמים רבות, וכמותם יעדיפו גם הבנקים – כי החוב יהיה מפוזר בין כמות גדולה של מלווים, במקום שיהיה כולו כלפי הבנק. אם למשל חברה זקוקה למליון ש"ח בעבור פרויקט שהיא עומדת לבצע, הרי שעדיף גם מבחינתה וגם מבחינת הבנקים שבמקום שתהיה חייבת מליון ש"ח לבנק, היא תהיה חייבת מליון ש"ח להרבה נושים קטנים. החברה במקרה שכזה מנפיקה אגרות חוב בסכומים קטנים לכל אגרת, שאותן רוכשים גופים פיננסים או אנשים פרטים, כל אחד מהם מלווה כסף לפי רצונו. הכספים יוחזרו במועד שיהיה נקוב באגרת החוב, בצרוף ריבית והפרשי הצמדה. בדוגמה של החברה שמעוניינת לגייס מליון ש"ח, היא יכולה ללוות כסף מאלף אנשים, שכל אחד מהם ילווה, נניח, 1000 ש"ח. באופן זה גייסה החברה את הכספים להם היא זקוקה תוך שפיזרה את הסיכון באי החזרת ההלוואה על 1000 אנשים, במקום על בנק אחד. האינטרס של רוכשי אגרת החוב הוא לקבל תשואה על ההלוואות שלהם, במועד שנקבע באגרת. אם האיגרת היא לשלוש שנים, הרי שבעוד שלוש שנים יקבלו הרוכשים את כספם חזרה, בצרוף ריבית והפרשי הצמדה.

הבעיה מתחילה כאשר שלוש השנים עומדות לחלוף, ולחברה אין מליון ש"ח להחזיר לרוכשי אגרת החוב. הסיבות לכך יכולות להיות רבות, אבל התוצאה אותה תוצאה: החברה אינה יכולה להחזיר את ההלוואה שלקחה, ורוכשי האג"ח עלולים להפסיד את כספם. מה קורה במקרה שכזה?

במצב שכזה יכול לקרות אחד משניים: או שהחברה לא תעמוד בהתחייבות ואז רוכשי אגרת החוב יפעלו כנגדה באמצעות מינוי כונס נכסים על הנכסים שניתנו להבטחת אגרת החוב, ואולי גם באמצעות תביעות כנגד החברה ונושאי המשרה שלה. אפשרות אחרת היא שהחברה ורוכשי אגרת החוב יגיעו להסכמה על שינוי תנאי אגרת החוב. הסכמה כזו יכולה להיות, בין השאר: קיצוץ בסכום שצריך להחזיר או פריסתו לתשלומים, דחיית מועד הפירעון של ההלוואה, שינוי הריבית על ההלוואה, המרת אגרות חוב למניות של החברה, ועוד כהנה וכהנה אפשרויות. כאשר ההסכמה תהיה על קיצוץ משמעותי בסכום שצריך להחזיר – יכונה הדבר "תספורת".

להצעת החברה לשינוי תנאי אגרת החוב, שהינה הצעת הסדר נושים לכל דבר וענין, צריכים להסכים רוב הנושים המשתתפים בהצבעה שבידם יחד שלושה רבעים מערך החוב המיוצג בהצבעה, וזאת בכל קבוצת נשיה (כל קבוצת נושים שיש לה אינטרס נפרד משלה תקיים אסיפה נפרדת ושבה יש צורך להשיג הסכמה של רוב המשתתפים האוחזים יחד שלושה רבעים מערך החוב המיוצג בהצבעה). אם בכל אסיפות הנושים יושג הרוב הנדרש לצורך אישור הצעת ההסדר יעבור ההסדר לאישורו של בית המשפט. בית המשפט ייקבע דיון לצורך אישור ההסדר, ולאחר הדיון יחליט האם לקבל את ההסדר ולתת לו תוקף של פסק דין או לדחותו.

נהניתם לקרוא? הירשמו לבלוג ותקבלו עדכונים שוטפים ישירות למייל!!!

להרשמה הכניסו את כתובת המייל שלכם

Delivered by FeedBurner

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *