סכסוך שותפים: כשהאמוציות מונעות פתרון

סכסוך בין שותפים עשוי לעורר אצל שניהם רגשות עזים. דווקא בעת שבו אנשים נזקקים יותר מכל לחשיבה רציונלית קרה, הם נגררים אחר רגשותיהם. אין זה מפתיע: מריבה עם שותף מאיימת על פרנסתם של השותפים. אי אפשר לריב ולנהל עסק בו זמנית. אי אפשר לסיים את הסכסוך בצורה ששני השותפים יצאו כשידם על העליונה. מישהו מהם יפגע, ובדרך כלל שניהם ייפגעו. גם אם יפתרו את הסכסוך, תמיד יש מי שירגיש שאפשר היה לסיים אותו טוב יותר.

אנשים שנאבקים על עסק מזכירים קצת מאבק גירושין בין בני זוג. בשני המקרים רבים על הבית, והאויב הוא אדם מקורב, לא מישהו זר. זהו האדם שעד לפני רגע סמכו עליו בעיניים עצומות. תחושת הפגיעה שמתלווה לסכסוך – עצומה. מצב זה מעורר רגשות. הסתמכות על רגשות מובילה לטעויות.

סכסוך שותפים: כשהאמוציות מונעות פתרון. בתמונה - משיכת חבל

כדאי לפתור את הסכסוך בין השותפים באופן רציונאלי

אנשים פותרים סכסוכים בעזרת חשיבה רציונלית, בעזרת מחשבה ויצירתיות. כשבני אדם מוטרדים וכועסים הם פחות יצירתיים. יכולתם לנתח דברים דועכת, תפיסת המציאות שלהם מתעוותת. הכעס, הפחד והשנאה משתלטים עליהם. עכשיו הם כבר לא רוצים לסיים את הסכסוך וללכת הלאה. עכשיו הם רוצים נקמה. הם כועסים על כך שהצד השני הוביל אותם למצב שבו הם נמצאים. הם רוצים לנקום על הבגידה באמונם ועל הפגיעה הכלכלית בהם ובמשפחתם. מעת שרצונם לנקום גובר על הגיונם קשה למצוא פתרון לסכסוך. מרגע זה והלאה המצב ילך ויסלים. ככל שהצדדים יהיו מסוכסכים זמן רב יותר כך ההסלמה תהיה גדולה יותר. ככל שההסלמה גדולה יותר – השותפים יישארו מסוכסכים זמן רב יותר. הם נקלעים למעגל קסמים שקשה מאוד לשבור אותו.

תפקידו של עורך הדין

במהלך הסכסוך מאבדים השותפים את קור רוחם. לפיכך הם מתקשים להגיע לפתרון רציונלי, וקשה להם לעשות את הדבר הנכון. תפקידו של עורך הדין הוא להרגיע אותם ולספק להם נקודת מבט שקולה על המצב. מישהו צריך לקבל החלטות בקור רוח. היות שהשותפים לא יכולים לעשות זאת בעצמם, על עורכי דינם לעשות זאת במקומם.

לא כל עורכי הדין מבינים את תפקידם זה. פעמים רבות עורכי דין מלבים את האש תחת להנמיכה, לא בהכרח בכוונה. לעיתים חשוב לעורך הדין להזדהות עם הלקוח. הזדהות יתר במצבים כאלה מונעת מעורך הדין לנתח את המצב בקור רוח. הדבר הגרוע ביותר שעורכי דין יכולים לעשות במצב של סכסוך שותפים הוא לתלות אשם בצד השני. עורך דין טוב חייב לשמור על אובייקטיביות מסוימת. בבוא הזמן יהא עליו להוביל את לקוחו לקבלת החלטות קשות שהכרחיות כדי לשמור על טובת הלקוח. אם עורך הדין יתלהם או ילבה התלהמות הוא לא יוכל לעשות זאת.

לדוגמה, עורך דין שמותח ביקורת על שותפו של לקוחו בשל מעשה מסוים: ייתכן שבכך הוא מחזק את רגשות הזעם והכעס אצל לקוחו. ייתכן שהוא צודק והשותף עשה דברים לא ראויים. השאלה היא לא אם עורך הדין צודק. השאלה היא אם מעשהו חכם.

תפקידו של מגשר בסכסוך

במצבים שעורכי הדין לא מצליחים לשמש כגשר לפתרון אפשר לפנות לגישור. למגשר יתרונות רבים שהבולט בהם הוא יכולתו להביט על הסכסוך מהצד, באובייקטיביות מוחלטת. אם המגשר ניחן בניסיון וביצירתיות, הוא בוודאי יוכל למצוא פתרון שייטיב עם שני הצדדים. החיסרון הגדול בגישור הוא עלותו. לעיתים גישור עולה הרבה כסף. לא בכל עסק כדאי לשותפים להוציא סכומים גבוהים על גישור. לא כל אדם מסוגל לעמוד בעלויות של מגשר. לעיתים הגישור מצריך זמן וזמן הוא מצרך יקר, בייחוד בעסק חי. כל יום שהסכסוך מתמשך מאיים על המשך קיומו של העסק. אף על פי כן, גישור עדיין מהווה פתרון מהיר ויעיל יותר מניהול סכסוך בבית משפט. לנהל תביעה לוקח שנים. מעטים העסקים שישרדו עד לסיום התיק בבית המשפט.

אם הצדדים לא מצליחים ליישב את ההדורים מוטב שיפנו למגשר. עדיף מישהו מקצועי. אם הדבר לא אפשרי, גם מישהו שמקורב לשניהם עדיף על העדר גישור בכלל. רצוי שיהיה זה מישהו שיש לו גישה לגישור בין אנשים, שחלילה לא יחמיר את המצב.

צדדים שפותרים בעצמם את הסכסוך משיגים יותר מאחרים. עורכי דין שמצליחים להסתדר זה עם זה – גם זו אופציה טובה. אך אם שני אלה לא מתאפשרים פנייה למגשר היא אופציה טובה. האופציה הגרועה ביותר היא שותפים שלא מצליחים לפתור את הסכסוך. אופציה זו תפגע הן בעסק והן בשותפים.

מאת: עו"ד ניר גולן

עורך דין מאז שנת 1996, עוסק בחברות, סכסוכי שותפים וייעוץ משפטי-אסטרטגי לעסקים ולעורכי דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *