כללי עשה ואל תעשה בסכסוכי שותפים

סכסוכי שותפים הפכו נפוצים יותר עקב המשבר הכלכלי בעקבות מגפת הקורונה. בשל כך מצורפים כמה כללי עשה ואל תעשה בסכסוכי שותפים

סכסוכי שותפים הפכו נפוצים יותר עקב המשבר הכלכלי בעקבות מגפת הקורונה. בשל כך מצורפים כמה כללי עשה ואל תעשה בסכסוכי שותפים, כולל סכסוכים בין בעלי מניות בחברות בע"מ.

חלק מהסכסוכים מבעבעים מתחת לפני השטח זמן רב וכתוצאה מהמשבר עולים אל פני השטח. חלק אחר הוא תוצאה ישירה של המשבר.

סכסוך שותפים הוא לא סוף העולם. אך סכסוך כזה יכול לגרום לחיסול עסקים ולקריסת מטה לחמם של השותפים. סכסוך שותפים שלא מטופל כראוי, יכול להתפתח לידי משבר כלכלי עמוק. קשה יהיה בהמשך לצאת ממשבר זה.

מטרת רשימה זו היא לתת כמה המלצות שיסייעו לבעלי עסקים שנקלעו לסכסוך עם השותף שלהם (לא משנה לצורך העניין אם הם מאוגדים כחברה בע"מ או כשותפות). לא כל האמצעים האלה הכרחיים וישנם גם אמצעים נוספים. יש אמצעים שמתאימים לעסק אחד ולא מתאימים לעסק אחר. ישנם אמצעים שמתאימים לאדם אחד ולא מתאימים לאחר. כל מקרה לפי נסיבותיו.

הרעיון הוא לתת כמה כללי אצבע שיסייעו במקרה של סכסוך, ומובן שהם לא תחליף לייעוץ מקצועי פרטני.

כללי עשה ואל תעשה בסכסוכי שותפים. בתמונה, שני שותפים רבים זה עם זה

איסוף מידע חיוני

אספו מידע: ידע הוא כוח, ובאמצעות הידע הזה תוכלו להכריע את הסכסוך לטובתכם. חשוב שתדעו כל מה שהשותף שלכם עשה בעסק המשותף. בעיקר דברים שיכולים להשפיע לאחר מכן על ההפרדות ביניכם: הברחת נכסים; הקמת עסק מתחרה; עסקים פרטיים עם לקוחות העסק; שימוש בכספי החברה או משיכת כספים וכך הלאה. כל דבר כזה שתגלו ישמש בהמשך ככלי בידכם לשם יצירת פירוד בתנאים הנוחים ביותר עבורכם.

בדיקת זכויות חתימה בחברה/בשותפות

בדקו את זכויות החתימה בחברה/בשותפות: אם כל אחד מכם יכול למשוך כספים מהבנק אתם בסיכון שבוקר בהיר אחד תגלו שהשותף משך כספים מהחברה והוא אינו יכול להחזיר אותם. מקרה נפוץ יותר  מתרחש כשהשותף לוקח התחייבות בשם העסק. אתם עלולים למצוא עצמכם בעסק המחויב לפרויקט הפסדי. כל עוד שהיחסים ביניכם תקינים – תדאגו לשינוי זכויות החתימה בעסק, כך שאי אפשר יהיה להוציא כספים מהבנק ללא חתימתכם. כך השותף לא יוכל על דעת עצמו לקחת התחייבויות בשם העסק.

כדאי לשמור כסף בצד

תשמרו כסף בצד. במקרים רבים סכסוכי שותפים מסתיימים בכך ששותף אחד קונה את חלקו של שותפו בעסק. אם העסק שלכם טוב ואתם עובדים בו, ייתכן שתרצו לנצל את הסכסוך כדי לקנות מהשותף את חלקו. במקרה שכזה תזדקקו לכסף זמין. במצבי משבר אי אפשר לסמוך על הלוואה מבנק. עדיף שיהיו לכם מקורות משלכם.

פתרון לסכסוך על ידי חיפוש שותף חליפי

חפשו שותף חדש: אם הבעיה עם השותף שלכם היא אישית, יכול להיות שאפשר יהיה למצוא מישהו שירכוש את חלקו בעסק כך שיחליף אותו. עדיף שיהיה זה מישהו שאתם מסתדרים איתו. עדיף גם מישהו שיש לו מקורות כלכליים לקיים את העסק. לחלופין זה יכול להיות מישהו שיתרום לעסק באמצעות עבודה; מומחיות; קשרים או בכל דרך אחרת שמועילה לעסק. חיפוש שכזה לוקח זמן, ועדיף שייעשה לפני שהיחסים עם השותף עולים על שרטון. חשוב מאוד שהחיפוש ייעשה בדיסקרטיות. אתם הרי לא רוצים שהשותף יידע שאתם מחפשים מישהו שירכוש את חלקו. בוודאי שאינכם רוצים שהלקוחות שלכם ידעו את זה.

לפעמים שווה להתייעץ

תתייעצו, תתייעצו ועוד פעם תתייעצו: כאשר היחסים עם השותף עולים על שרטון העסק עלול בן רגע לקפוא. במצב זה קשה יהיה מאוד לנהל אותו. יש צורך למצוא בדחיפות פתרון למצב, כדי למנוע את הידרדרות העסק. אלא שסכסוכי שותפים הם אחד מהנושאים המורכבים ביותר בעולם המשפט. אין פתרונות "בית ספר" למרבית המצבים שצריך לטפל בהם, ולכל סכסוך צריך לתפור פתרון שיתאים לו באופן מיוחד. דברים אלה לוקחים זמן. לוקח זמן למצוא איש מקצוע מתאים שיטפל בסכסוך. אף כאשר מוצאים אחד כזה לוקח זמן עד שהוא לומד את החומר, מעכל אותו ומגבש אסטרטגיה. ככל שתקדימו למצוא איש מקצוע לעת צרה, ולשתף אותו בבעיות שבהם אתם עשויים להיתקל כשהסכסוך יפרוץ – כן ייטב.

סיכום: כללי עשה ואל תעשה בסכסוכי שותפים

ברשימה זו עסקנו בכללי עשה ואל תעשה בסכסוכי שותפים. כללים אלה טובים לשלב שלפני פריצת הסכסוך. כאשר הסכסוך כבר מתרחש יש צורך בפעולות אחרות. לכך אנסה להקדיש מקום ברשימה נפרדת.

מאת: עו"ד ניר גולן

עורך דין מאז שנת 1996, עוסק בחברות, סכסוכי שותפים וייעוץ משפטי-אסטרטגי לעסקים ולעורכי דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *