למה סכסוכים בין בעלי מניות בחברה גורמים נזק למשק הישראלי?

סכסוכים בין בעלי מניות גורמים מדי שנה נזק עצום למשק הישראלי, שהציבור כלל לא מודע לו.

כבר שבועיים שלרינה כואב הראש. היא חוזרת מהעבודה בלילה, מכינה אוכל לילדה, משכיבה אותה לישון, ואחר כך צונחת על הספה מול הטלוויזיה. השעות האלה של הערב הן השעות הנסבלות היחידות בסדר היום של רינה.

אם לא דיי בכך שכואב לה הראש, גם רפי השותף שלה מתנהג לאחרונה בצורה מוזרה. הוא נעלם מהעסק לימים שלמים ללא סיבה ידועה מראש, וכשהוא חוזר הוא מתחמק מהשאלות שלה. פעם הוא היה מעדכן אותה על כל צעד שלו, כיום הוא מתנהג בחשאיות ובצורה חשודה.

למה סכסוכים בין בעלי מניות גורמים נזק למשק הישראלי? בתמונה: אישה חופנת את ראשה בידיה. התמונה לצורך קישוט בלבד. לקוחה ממאגר פיקסביי.
Closeup of unhappy young woman with bad headache, rubbing her head

רינה עובדת ביחד עם רפי כבר חמש שנים. הם הקימו חברה קטנה שמייצרת צעצועים לילדים, ויש להם מחזור מכירות יפה של כמה מיליונים. רינה מתכננת את הצעצועים החדשים ומפקחת על העובדים. רפי משווק את הצעצועים לחנויות, ואחראי על הקשרים עם הלקוחות.

השותפות ביניהם מאוד מוצלחת, הם משלימים אחד את השני ורק לעיתים רחוקות הם מתערבים האחד בעבודתו של השני. בשביל רינה העסק הוא כמעט כל חייה, מקור הפרנסה שלה ושל בתה הקטנה, ומקור העניין שלה בחיים.

אתמול היא הייתה אצל הרופא. הוא לא מצא שום דבר מיוחד ובכל זאת המליץ לה על סדרה של בדיקות. היא מפחדת מהבדיקות, אבל תעשה אותם בכל זאת. יש עליה לחץ כל כך גדול בעבודה שהיא לא יכולה להרשות לעצמה להיות עכשיו חולה. רינה מסתרקת, שותה כוס קפה, ויוצאת שוב לעבודה.

הגרוש לקח את הילדה לגן היום, וסוף-סוף היא יכולה לפתוח את היום עם כוס קפה ולא עם לקוחות שצועקים עליה. הוא הגיע לקחת את הילדה רבע שעה לפני הזמן המיועד. כשהביעה פליאה על כך שהקדים, הוא פטר אותה בתנועת יד, "נשמעת לחוצה בטלפון, רציתי לוודא שהכל בסדר."

כשהחזיר את הילדה למחרת הוא נשאר אצלה קצת. הם ישבו במטבח ושתו קפה. רינה סיפרה לו שכואב לה הראש כבר ארבעה ימים, ושהרופא לא יודע ממה זה. הוא התחיל לשאול אותה כל מיני שאלות על החיים בכלל ועל העבודה בפרט. זה נראה לה מאוד לא קשור כרגע, אבל היא ענתה לו בכל זאת.

אחרי שסיימה הוא אמר לה, "אני לא חושב שאת צריכה לראות רופא. את צריכה לראות עורך דין טוב." כששאלה למה הוא אומר את זה, הוא ענה, "כואב לך הראש בגלל רפי, את דואגת לעסק ורפי מתנהג בצורה חשודה. באינטואיציה הנשית שלך את מרגישה שמשהו לא בסדר ביחסים ביניכם ואת מפחדת שהפרנסה שלך תפגע. את לא מעיזה לדבר איתו על זה, ואת מדחיקה את הבעיה האמיתית שמציקה לך. הגוף לא מכיר בהדחקה הזו, ולכן הוא שולח לך מסר שמשהו לא בסדר ואת צריכה לטפל בו בדחיפות."

מה שעובר על רינה זו בעיה נפוצה בחברות ישראליות, בעיקר הקטנות יותר, שבהן ישנם שותפים מעטים. החברה מתבססת על עבודה משותפת של מספר אנשים, שכל אחד מהם חיוני לחברה, ובלעדיו העסק לא יפעל. השותפים – בעלי המניות בחברה  מאוד רגישים האחד להתנהגותו של השני, וכתוצאה מכך לעתים מתפתחים חוסר אמון וחשדות הקשורים לשינוי בהתנהגות של שותף אחר.

במקרה של רינה ייתכן שרפי נעלם מהעסק בגלל סיבות אישיות, אבל ייתכן גם שהוא עסוק במיזם אחר, אולי הוא מקים עסק נוסף, וגרוע מכך – אולי הוא מקים עסק מתחרה ובבוא הזמן יעבור אליו יחד עם הלקוחות, ובכך יחסל למעשה את העסק המשותף עם רינה. הסיטואציה שבה שותף מחליט להקים עסק מתחרה, או לעבור עם הלקוחות לחברה אחרת היא סכנה אמיתית להמשך קיומה של כל חברה מסחרית, ויש לתת עליה את הדעת. כאשר שותף מקבל החלטה שכזו, הוא פותח פתח לסכסוך בין בעלי המניות, סכסוך שרק לעתים רחוקות ייגמר בצורה שבה החברה והשותפים האחרים לא ייפגעו ממנו.

למעשה, חברות מסחריות רבות מתפרקות מדי שנה, או שעסקיהן מתפצלים כתוצאה מסכסוך בין בעלי המניות. במקרים רבים אחרים – נפגעים שותפים כתוצאה מכך שהשותף שלהם עוזב יחד עם הלקוחות הקיימים, לפעמים מדובר בפגיעה כלכלית כבדה בחברה ובבעלי המניות שלה.

פגיעה בעסק המשותף או בשותף אחר לא מתבטאת רק בקריסתה של החברה או באובדן הכנסות. לעתים קרובות היא כרוכה גם בהליכים משפטיים ארוכים ויקרים, שגורמים הוצאות ונזקים נוספים לחברה ולשותפים. יש לזכור שעלות הליכים משפטיים לא מתבטאת אך ורק בהוצאות על עורכי דין, מומחים ואגרות של בית המשפט. ההוצאות הנובעות מהליכים משפטיים קשורות גם לאבדן זמן עבודה של השותפים ולפעמים של עובדים נוספים בחברה, וגרוע מכך – פגיעה במוניטין של החברה ובעלי מניותיה.

כאשר בחברות רבות מתרחשים הליכים של סכסוכים בין בעלי מניות הופך הדבר לבעיה של המשק כולו. הסכסוכים גורמים לפעמים לפירוק של חברות, דבר שמביא לפיטורי עובדים ולפגיעה ברכישות הסחורות מספקים. במקרים הנפוצים יותר גורמים הסכסוכים לצמצום בפעילות החברה או למצער להקפאת צמיחתה. בהקשר זה יש לזכור כי גם הקפאה של צמיחה בחברה יש לה השלכות משקיות, שכן הקפאת פעילות משמעה שלא יועסקו עובדים חדשים, לא יועלו משכורות ולא יירכשו סחורות חדשות.

לאור כל זאת ברור לחלוטין שסכסוך בין בעלי מניות הוא רע שיש להימנע ממנו, ולנקוט בכל האמצעים הנדרשים על מנת לא להגיע אליו, וגם אם הוא מתרחש – צריך לטפל בו במהירות לפני שהחברה תפגע בעטיו. לא בטוח עד כמה מקבלי ההחלטות במשק הישראלי מודעים לכך לבעיתיות הנובעת מסכסוכים בין בעלי מניות בחברות מסחריות, ועד כמה הם מחוייבים למנוע אותה.

להרשמה לקבלת עדכונים מהבלוג אסטרטגיה ומשפט

 

מאת: עו"ד ניר גולן

עורך דין מאז שנת 1996, עוסק בחברות, סכסוכי שותפים וייעוץ משפטי-אסטרטגי לעסקים ולעורכי דין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *